Fjernelse af ulovligt parkerede køretøjer på privat P-plads?!
SmaRTrxxv
2004-05-13 09:55:36 UTC
Hej

Vi har i vores ejendomsforening en del problemer med at udefrakommende
parkerer deres køretøjer på vores privat P-pladser.

P-pladserne er inde i en baggård og der er skiltet med at det er privat
parkering.

Er der nogen mulighed for at fjerne køretøjerne eller er det kun politiet
som kan iværksætte og under hvilke omstændigheder lader det sig evt. gøre?

Ligeledes vil vi gerne høre hvis der er nogle som kan hjælpe med nogle
regler om hvorvidt (og hvorledes) vi kan opkræve en P-afgift for ulovligt
parkede køretøjer i stil det Carpark Europark gør

M.v.h.
Thore Jensen
Peter G C
2004-05-13 10:48:27 UTC
"SmaRTrxxv" <***@tadettev�kget2net.dk> skrev i en meddelelse news:40a34618$0$28843$***@nntp04.dk.telia.net...

[klip]
Post by SmaRTrxxv
Ligeledes vil vi gerne høre hvis der er nogle som kan hjælpe med nogle
regler om hvorvidt (og hvorledes) vi kan opkræve en P-afgift for ulovligt
parkede køretøjer i stil det Carpark Europark gør
I kan gøre det samme som CarPark m.fl. men i praksis får I nok svært ved
det. Spørg parkeringsfirmaerne om de kan hjælpe jer.

I må næppe fjerne køretøjerne selv, men I kan nok tilbageholde dem.

/Peter
http://www.grauslund.com
Christian
2004-05-13 10:50:25 UTC
On Thu, 13 May 2004 12:48:27 +0200, "Peter G C"
Post by Peter G C
Post by SmaRTrxxv
[...]
... og det kan de som regel godt - til en pris. De gør det ikke grats.
Post by Peter G C
I må næppe fjerne køretøjerne selv, men I kan nok tilbageholde dem.
Enig.
Kunne man evt lave et stort skilt med "ved at parkere her,
accepterer du...." og så et eller andet der kunne være mere eller
mindre obskurt (fra "..at jeg ridser din bil" til "..at betale X kr".)
Skiltet skulle naturligvis stå stort og tydeligt.
Peter G C
2004-05-13 11:43:58 UTC
"Christian" <***@softhome.net> skrev i en meddelelse news:***@4ax.com...

[klip]
Post by Christian
... og det kan de som regel godt - til en pris. De gør det ikke grats.
Måske de er tilfredse med at få p-afgifterne?

/Peter
Christian
2004-05-13 12:05:02 UTC
On Thu, 13 May 2004 13:43:58 +0200, "Peter G C"
Post by Peter G C
[klip]
Post by Christian
... og det kan de som regel godt - til en pris. De gør det ikke grats.
Måske de er tilfredse med at få p-afgifterne?
Ja. Det koster ikke dig noget økonomisk - til gengæld får du så
heller ikke del i bødeindtægterne.

Man skal dog være opmærksom på, at de ikke kan holde styr på, hvem
der er "venner af huset". Alle - uden undtagelse - vil få en bøde hvis
ikke de har et lovligt parkeringsbevis.

/Christian
SmaRTrxxv
2004-05-13 10:59:04 UTC
Post by Peter G C
I må næppe fjerne køretøjerne selv, men I kan nok tilbageholde dem.
Nej, naturligvis ikke.. men hvad skal der f.eks. til for at man bede Falck
om at gøre det?

Thore
Claus P.
2004-05-13 13:45:14 UTC
Post by SmaRTrxxv
Post by Peter G C
I må næppe fjerne køretøjerne selv, men I kan nok tilbageholde dem.
Nej, naturligvis ikke.. men hvad skal der f.eks. til for at man bede Falck
om at gøre det?
At Politiet ber Falck om at fjerne bilen, og det gør de kun hvis den holder
ulovligt.

MVH CP
Christian B. Andresen
2004-05-14 06:19:12 UTC
Post by Claus P.
Post by SmaRTrxxv
Post by Peter G C
[...]
Måske, men min erfaring fra vores boligforening er at det er politiet meget
kede af at røre ved.
--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --
you may simply break it instead!
Kristian Thy
2004-05-13 11:43:43 UTC
Post by SmaRTrxxv
Er der nogen mulighed for at fjerne køretøjerne eller er det kun politiet
som kan iværksætte og under hvilke omstændigheder lader det sig evt. gøre?
Jeg har set et sted i Frederiksberg kommune, hvor der var opsat et
skilt med teksten "parkering på denne vej er en overtrædelse af lov om
mark-ogvejfred §xx og vil blive anmeldt til politiet" (eller
ca. deromkring). Prøv at ringe til teknisk forvaltning og hør om det
er noget de kan hjælpe med.

\\kristian
--
"Don't eat more than you can lift"
--Miss Piggy
Per Christoffersen
2004-05-13 18:55:40 UTC
Post by Kristian Thy
Post by SmaRTrxxv
[...]
Det er § 17, som nogen forsøger sig med:
§ 17. Den, som uden ejerens tilladelse eller anden hjemmel færdes på anden
mands grund eller som færdes ad en privat vej, hvor det ved færdselstavle
eller andet lovligt opslag er tilkendegivet, at færdsel eller færdsel af den
pågældende art er forbudt, straffes med bøde.

Hvordan lovligt opslag skal forstås er jeg ikke klar over.
§17 påtales efter den forurettedes anmodning, hvilket i praksis vil sige at
man kan anmelde overtrædelsen til politiet, som herefter kan give en bøde
(tror jeg, - det er muligt det skal i retten først).

Men bilerne bliver ikke fjernet af den grund, og med mindre det er de samme
der altid holder på den private grund, så vil det ikke løse problemet. Jeg
tror ikke skiltet, som gør opmærksom på overtrædelsen af loven i sig selv
vil virke afskrækkende på mange, - først når man har mærket konsekvensen kan
man tro på en effekt.

/Per
Kristian Thy
2004-05-13 21:50:12 UTC
Post by Per Christoffersen
[...]
Jeg tror det er betaling ved kasse 1 - du skal jo heller ikke i retten
hvis du får en parkerings*bøde* (altså hvis du fx har parkeret foran
en port eller brandhane), eller en bøde for at køre over for rødt.
Post by Per Christoffersen
[...]
Men selve det at få opsat skiltet (jeg understreger lige, at det er et
officielt udseende, "kommunalt" vejskilt jeg har set - ikke noget
hjemmelavet) åbner jo for anmeldelse efter §17 i lov om mark- og
vejfred. Så det er måske et skridt på vejen.

\\kristian
--
Those of you who think you know everything
are very annoying to those of us who do.
Froggy
2004-05-16 21:11:35 UTC
Post by Kristian Thy
[...]
At skiltet ser officielt ud, er *ikke* ensbetydende med, at det er opsat
af hverken amt eller kommune. Enhver prof. skiltemager kan uden
problemer lave skilte helt identiske med de officielle.
Jeg har f.eks. selv fået filerne til samtlige danske vejskilte tilsendt
direkte fra Vejdirektoratet, da jeg skulle bruge et far stykker som
illustrationer i en turistbrochure.
--
Froggy
Der er bedre at vide lidt om meget
end at vide meget "om lidt" (J.N.)
TGD
2004-05-13 13:24:53 UTC

Post by SmaRTrxxv
Er der nogen mulighed for at fjerne køretøjerne eller er det kun politiet
som kan iværksætte og under hvilke omstændigheder lader det sig evt. gøre?
Politiet kommer og giver dem en bøde - har prøvet 2 gange at få spærret
indkørslen, begge gange kom politiet indenfor 5 min. og bilisten fik en
bøde, tror ikke du skal regne med at de flytter bilen.

Om fjernelse finder du i færdselslovens § 123:

§ 123. Politiet kan foranledige de nedenfor under nr. 1-3 nævnte køretøjer
fjernet, såfremt de henstår på et af færdselsloven omfattet område:
a.. 1) køretøj, der er henstillet i strid med gældende bestemmelser om
standsning eller parkering,
klippet

Stk. 2. Køretøjet bringes til den af politiet anviste opbevaringsplads,
medmindre føreren eller ejeren (brugeren) er til stede og straks fjerner
køretøjet eller anviser anden opbevaringsplads. De af politiet afholdte
udgifter til transport og opbevaring påhviler føreren. Er føreren ukendt,
eller betaler han ikke efter påkrav, hæfter tillige ejeren (brugeren) for
betalingen, medmindre det godtgøres, at føreren uberettiget var i besiddelse
af køretøjet. Beløbet kan inddrives ved udpantning.
Post by SmaRTrxxv
Ligeledes vil vi gerne høre hvis der er nogle som kan hjælpe med nogle
regler om hvorvidt (og hvorledes) vi kan opkræve en P-afgift for ulovligt
parkede køretøjer i stil det Carpark Europark gør
Det kan godt lade sig gøre men i for nok problemer med at inddrive pengene,
så lad et firma om det de tager også små "sager".

Det bedste ville nok bare være at sætte en bom eller en låge op.
Verner
2004-05-13 14:59:30 UTC
On Thu, 13 May 2004 11:55:36 +0200, "SmaRTrxxv"
Post by SmaRTrxxv
Hej
Vi har i vores ejendomsforening en del problemer med at udefrakommende
parkerer deres køretøjer på vores privat P-pladser.
Hvis de er de samme syndere hele tiden, så kunne man da "pifte" et af
dækkene på bilen ;-)

Verner
Søren
2004-05-14 07:54:30 UTC
Post by Verner
Hvis de er de samme syndere hele tiden, så kunne man da "pifte" et af
dækkene på bilen ;-)
Det får du så nok svært ved at finde hjemmel til i loven.
Søren
Lars Christensen
2004-05-14 03:30:08 UTC
Hej
Boede på et tidspunkt et sted hvor vi kunne "købe" en p-plads.....
Bilens reg, nummer blev så malet på pladsen. Dette blev næsten altid
respekteret, undtagen i vinterhalvåret, hvor nummeret ikke kunne ses.....
Viceværten anbefalede at man købte en dims til at sætte ned i asfalten,
denne kunne vippes op og låses, således at det ikke var muligt at benytte
pladsen uden nøgle til denne dims, dette kunne løse jeres problemer

venlig hilsen

Lars
Thore Jensen
Froggy
2004-05-16 21:27:49 UTC
Post by Lars Christensen
[...]
Det er en rigtig god idé, hvis der *kun* er tale om parkering for
beboere i ejendommen. Hvis der derimod også er et antal P-pladser til
beboerenes gæster eller evt. kundeparkering, så fungerer det jo ikke i
praksis.

Jeg har selv ganske få gange været nødt til at benytte en privat
parkeringsplads i en baggård i Aalborg, når jeg skulle på kundebesøg -
og selv om vores kunde fortalte mig, at der kunne jeg roligt parkere,
for den person var på arbejde hele dagen, så havde jeg det alligevel
meget dårligt med at holde der - sæt nu, at han kom før hjem fra arbejde
p.g.a. sygdom el.lign., så er det sq da ikke sjovt, at ens P-plads ikke
er fri. Derfor satte jeg altid en seddel i vinduet, hvor jeg med store
bogstaver skrev noget i retning af: "Xxxx har fortalt mig, at jeg gerne
må låne din P-plads en times tid, men hvis du selv skal bruge den nu, så
kommer jeg selvfølgelig ud og flytter min bil med det samme"
end at vide meget "om lidt" (J.N.)
g***@gmail.com
2017-07-07 16:26:31 UTC
Et spørgsmål vedr overskriftet
Boligselskabet gør ik noget her
Vi har en der helgardere sig ved at sætte MC på tværs så bagefter egen bil er det lovligt?

Vh Gitte
Har et billede men kan ik sætte det ind
ErikRS
2017-07-07 22:53:42 UTC
Post by g***@gmail.com
Et spørgsmål vedr overskriftet
Boligselskabet gør ik noget her
Vi har en der helgardere sig ved at sætte MC på tværs så
bagefter egen bil er det lovligt?
Ikke medmindre, det er vedkommendes egen bil...

Hvis det er en fremmmed bil, der parkerer på en nummereret
parkeringsplads, - dvs., der er et skilt foran parkeringsbåsen med enten
et nummer eller den tilladte bils nummerplade, er det hellerikke
lovligt. Det samme gælder, hvis det er en invalideparkering med / uden
nummerplade, og der ikke er et synligt invalideskilt i bilens forrude.

I disse tilfælde er det en politiopgave.

Vi har / har haft lignende problemer her hos os. Det hjalp gevaldigt, da
boligforeningen allierede sig med et parkeringsselskab. Dvs., hvis der
ikke sad et synligt klistermærke i bilens forrude med tilladelse til fri
parkering (= beboerparkering, eller et kort som gæsteparkering) får
ejeren en klækkelig bøde for ulovlig parkering. - Én bøde plejer at være
nok...

NB. Her har vi flere parkeringspladser til invalidekøretøjer dels til
beboere, dels til gæster. Til de faste beboere er bilens nummer påført
skiltet, og til gælster står der blot 'invalideparkering'. Jeg véd, der
er flere, der har måttet inkassere bøder for at have parkeret ulovligt
på de pladser...

mvh. Erik Richard
Erik Richard Sørensen <mac-***@MOVEstofanet.dk>
Openoffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
Carl Alex Friis Nielsen
2017-07-27 14:52:04 UTC
Post by ErikRS
[...]
Og hvilken lov mener du hjemler dette ?

Hvis nogen parkerer et sted der ikke direkte er i strid med
færdselsloven kan politiet ikke gribe ind - altså hvis bilen er parkeret
for tæt på et kryds, over for en indkørsel, med hjulene på fortorvet i
en kreds hvor politivedtægten ikke tillader det osv.

Hvis nogen parkerer på din grund eller din plads uden du vil tillade
dette er der kun een som kan gribe ind - dig selv. Det er et
civilretsligt område.

Der er altså en grund til at man betaler AFGIFTER og ikke bøder for at
parkere et sted hvor færdselsloven tillader det; men hvor man bryder
regler bestemt at den som ejer retten til at regulere parkering på arealet.
a***@mail.dk
Peter D. Jørgensen
2020-07-10 17:02:42 UTC
Har ikke selv erfaring med dem, men https://parkeringskompagniet.dk/ tilbyder hjælp til skilte hvorefter man selv kan udstede afgifter via deres app, og man/ejerforeningen får halvdelen af afgiften.

Det tror jeg ofte er den nemmeste løsning til mindre steder.

Mvh

Peter