Altaner til alle, fra stueetage og op?
Flemming Rubini
2017-09-10 16:29:56 UTC
Det er vedtaget i andelsboligforeningen, at alle skal tilbydes altaner, ved selvfinansering.

Kan man herefter nægte stuelejligheder adgang til samme rettighed, begrundet i at det tager fællesareal?

Kommunen godkender altaner til stuelejligheder, sålænge der stadig er omkring 40% fællesareal, og her vil der være 90% tilbage.
Bertel Lund Hansen
2017-09-10 16:34:49 UTC
Post by Flemming Rubini
Det er vedtaget i andelsboligforeningen, at alle skal tilbydes
altaner, ved selvfinansering.
Kan man herefter nægte stuelejligheder adgang til samme
rettighed, begrundet i at det tager fællesareal?
Ja, men det kommer an på hvad der præcis er vedtaget.
Fællesarealet kan ikke inddrages uden at det er konkret besluttet
på en generalforsamling.
Post by Flemming Rubini
Kommunen godkender altaner til stuelejligheder, sålænge der
stadig er omkring 40% fællesareal, og her vil der være 90%
tilbage.
Så er det jo bare at vedtage det på en ekstraordinær
generalforsamling. Det virker lidt rodet hvis der ikke er taget
højde for det problem i beslutningen.
/Bertel - via Sunsite
Bertel Lund Hansen
2017-09-10 16:42:52 UTC
Fællesarealet kan ikke inddrages uden at det er konkret besluttet
på en generalforsamling.
Tydeligere:
En del af fællesarealet kan ikke foræres til enkelte lejere uden
at det konkret er besluttet.
/Bertel - via Sunsite
Flemming Rubini
2017-09-10 17:42:18 UTC
[...]
Også når det drejer sig om en meget lille bitte indgriben? Jeg er med på at arealet derved er reserveret i 30 år.

Men, det er et faktum, at fællesarealet ikke er nævnt, i det vedtagne forslag, som ellers er omfangsrigt.

Det er meget uheldigt altsammen, eftersom dem i stuelejligheder bliver hårdt ramt af de dybe altaner der anskaffes. Det er især flere ældre gangbesværede jeg gerne vil have ud i lyset. Og, flere børnefamilier. Det kunne ellers give en sjov social zone.
Bertel Lund Hansen
2017-09-10 17:53:52 UTC
Post by Flemming Rubini
Også når det drejer sig om en meget lille bitte indgriben?
Ja. Man må ikke fratage folk en lillebitte smule af det de ejer,
og fællesarealerne er ejet af alle beboere. Men hvorfor skulle
det ikke gå glat igennem i en ny generalforsamling? Folk kan vel
se at det er uretfærdigt overfor stueetagerne, og

I den ejerforening jeg var medlem af hvor jeg boede før, havde vi
et frygteligt hyr på grund af en skævfordeling af
fællesarealerne. Det tog 10 år at finde en løsning. Detaljerne er
ikke specielt interessante.
/Bertel - via Sunsite
Flemming Rubini
2017-09-10 18:13:20 UTC
Post by Flemming Rubini
[...]
Okay, jeg er blevet mere klar over prioriteringerne. Fællesareal skal bare altid ekspliciteres. Tak.