Købeloven ved bilhandel
Preben og Anette
2003-10-16 21:20:54 UTC
Hej

Hvordan er købeloven ved bilhandler?????
Jeg købte en bil i sommers i slutsedlen står der at bilen er købt som
"slidt"
Hvis nu der efter 4-5 mdr opstår problemer gælder købeloven så ikke med
hensyn til reklamationsretten???? er den ikke på 2 år uanset om bilen er ny
eller brugt????
--
Venlig hilsen

Preben Christensen
HH
2003-10-16 21:38:49 UTC
Post by Preben og Anette
[...]
Jeg kan varmt anbefale www.familieadvokaten.dk

Idet jeg citerere angiver jeg www.familieadvokaten.dk som kilde,
nedenstående svar er ikke udtryk for mit svar, men udelukkende en kopi af et
svar givet på et tilfælde som kan sammenlignes med ovenstående.

CITAT
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
""""""""
"Mangler ved brugt sejlbåd
Jeg har købt en 22 år gammel sejlbåd gennem en bådmægler.

Hvis der er nogle ting, som jeg nu ikke er helt tilfredse med, - hvor står
jeg da i forhold til købeloven ?.

Der blev brugt en standardformular med henvisning til bilag. Bilaget var
'reklame/datablad' for båden

Med venlig hilsen

Thomas Z.

Svar
På baggrund af de få oplysninger kan jeg desværre ikke give dig et helt
konkret svar.

Det er helt afgørende, om båden lider af mangler i købelovens forstand, dvs.
at den er af ringere beskaffenhed eller brugbarhed, end den ifølge aftalen
skulle være.

Hvis der foreligger mangler, kan du ifølge købeloven kræve manglerne
afhjulpet, og du kan eventuelt hæve handelen, hvis manglerne er væsentlige.

Det er vigtigt , at du reklamerer skriftligt hurtigst muligt, efter at du
har konstaeret manglerne, da du i modsat fald kan risikere at miste dine
mangelsbeføjelser.

Der skal normalt meget til, før du kan komme igennem med mangelsbeføjelser
ved købet af en 22 år gammel båd, og vi går ud fra, at båden er købt som
beset og uden form for garanti.

Det vil gavne dine muligheder, hvis du kan bevise, at sælgerne har haft
kendskab til manglerne og har fortiet disse i forbindelse med købet.

Det er vigtigt, at du reklamerer over for sælger hurtigst muligt, og vil
råde dig til at reklamere skriftligt i anbefalet brev.

Hvis du gratis vil have en advokats vurdering af dine muligheder for at
rejse en mangelssag, kan vi råde dig til at rette henvendelse til den lokale
advokatvagt. Husk at medbringe alle relevante papirer. Du kan på denne linie
læse mere om advokatvagterne på emne nr. 162.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""2

CITAT SLUT
j***@stevns.net
2003-10-16 21:43:42 UTC
Post by Preben og Anette
Hvordan er købeloven ved bilhandler?????
Som i alle andre handler mellem sælger og køber
Post by Preben og Anette
Jeg købte en bil i sommers i slutsedlen står der at bilen er købt som
"slidt"
Altså med andre ord en brugt bil - og slidt, skal vel næsten forståes
bogstaveligt. Så du kan ikke påregne noget der er som nyt
Post by Preben og Anette
Hvis nu der efter 4-5 mdr opstår problemer gælder købeloven så ikke med
hensyn til reklamationsretten????
Jo - du har 2 år til at reklamere over fejl/mangler, der var til stede
ved købet af bilen. du må regne med at der lægges vægt på at der en
på brugt bil må påregnes nogle skavanker.

Hovedreglen er at du skal have hvad du har købt, ganske enkelt, altså
, står det du har fået mål med hvad du er blevet lovet.

Kig evt på denne side, skrevet af en fra gruppen her (Peter G.C)
http://www.dkfritidbil.dk/reklamationsret/reklamationsret.htm
Post by Preben og Anette
er den ikke på 2 år uanset om bilen er ny eller brugt????
Jep.
--
***@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "
Morten Fruergaard
2003-10-17 07:27:30 UTC
Post by Preben og Anette
[...]
Hvis du fx har fået bilen meget billigt i forhold til en tilsvarende har du
sværere ved at klage end hvis du har givet den rigtige pris..
De første 6 md er det sælger der skal bevise, at manglen ikke var der da du
købte bilen, så hvis det er 4-5 md siden, er det sælger der hænger på
bevisbyrden.
--
Mvh. Morten Fruergaard
Christian B. Andresen
2003-10-17 08:11:31 UTC
Post by Morten Fruergaard
Post by Preben og Anette
[...]
Dvs. at man har sværere ved at klage over tilbuds og udsalgsvarer ?
--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:
http://www.schweiss.dk/ eller Falck: 70 10 20 30
Morten Fruergaard
2003-10-17 08:14:11 UTC
Post by Christian B. Andresen
Dvs. at man har sværere ved at klage over tilbuds og udsalgsvarer ?
Nej det tror jeg ikke..
Da vil den enkelte varer jo ikke være meget billigt i forhold til andre..
--
Mvh. Morten Fruergaard
henrik hansen
2003-10-17 16:31:06 UTC
<KLIP>
Post by Morten Fruergaard
sværere ved at klage end hvis du har givet den rigtige pris..
Dvs. at man har sværere ved at klage over tilbuds og udsalgsvarer ?
De to situationer, kan ikke sidestilles. Det der er afgørende er
hvordan varerens stand må forventes at være. Med en brugt bil vil man
forvente at standen ikke er identisk med en ny bil. Man accepterer at
der er en risiko, hvorfor man jo hellere ikke betaler lige så meget
som en ny bil.

Ved tilbudsvarer/udsalgsvarer, må standen alt andet lige forventes at
være den samme, som var ugen før, hvor der ikke var tilbud/udsalg. Der
hor der kan komme på tale om "tab" af reklamation, er ved salg hvor
der reklameres med 2. sortering, der kan man ikke reklamere over at
vareren ikke er ensfarvet, eller der måske er en lapder sidder skævt
e.l. Køber accepterer at der er en lavere pris, mod at der er en
"risiko" ved produktet.

MVH

Henrik

Jeg kan ikke lige pt. henvise til §, men de er der..............er jeg
sikker på
Arne H. Wilstrup
2003-10-19 17:39:22 UTC
Post by Preben og Anette
med hensyn til reklamationsretten???? er den ikke på 2 år uanset
om
Post by Preben og Anette
bilen er ny eller brugt????
Jeg har aktuelt haft den situation inde på livet. Jeg er medlem af
FDM og har i den forbindelse været i kontakt med deres jurister.

Det er sådan at købeloven gælder for nye såvel som brugte biler.
Problemet er hvis du handler i "ond tro". Det vil f.eks. sige at
hvis du er mekaniker og køber en bil for 10.000 kr. for derefter at
gennemgå den og klage over den for at få den repareret, selvom du i
almindelighed burde vide hvordan bilens stand er, så vil du få
problemer med at få ret.

Men som almindelig bruger har du så yderligere et problem. hvis du
handler privat, gælder købeloven ikke, men hvis du handler hos en
autoriseret forhandler,s å gælder købeloven.
Og her kræves det at forhandleren leverer dig en bil, der kan
godkendes ved et syn. Han må altså ikke levere dig en bil til
f.eks. 24.000 kr. og så sige: du har købt den som beset (hvis han
ikke har anført at der er mangler ved bilen således at den ikke
uden videre kan godkendes).

Har du f.eks. købt en bil, der er betinget godkendt, så må
forhandleren ikke sælge den til dig uden at de ting, der har været
grunden til den betingede godkendelse, er blevet rettet. Han må
altså ikke sælge dig en trafiksikkerhedsmæssig defekt bil. Men hvis
bilen er noget rusten eller at der er problemer med andre ting, der
ikke hører ind under sikkerhedsmæssige forhold (f.eks. at der er
brændt hul i sædet), så hæfter han ikke.
Du kan heller ikke forlange at få den repareret så den ligner en
helt ny bil, men forhandleren skal sørge for at den opfylder
færdselslovens krav til en bil (bremser, lygter m.v.) Det findes
der faktisk afgørelser for.

Du har så reklamationsret i 2 år, men formodningsret i 6 måneder.
Det betyder at du inden for de første 6 måneder efter købet, kan
forlange at få udbedret fejl og mangler af vital art, som du måtte
formode var til stede ved købet, men som du ikke har kunnet opdage
før.

Efter de 6 måneder har du stadig mulighed for at klage, men her er
det sådan at du står svagere, hvis forhandleren ikke er enig med
dig.

Derfor er det altid en god idé at bede om en brugtvognsattest hos
forhandleren og/eller at få den testet hos FDM - dyrt? Javist, men
for vores vedkommende betød det at en billig bil, der ellers ville
have kostet os 6-10.000 kr. ekstra for at få i orden, blev
repareret uden beregning hos forhandleren, fordi vi straks efter
FDM-testen kunne konstatere at der var hele 12 vitale fejl. Derpå
reparerede forhandleren bilen, men undlod hele 8 fejl (igen til
`FDM) og så gav forhandleren sig og reparerede resten (igen til FDM
og få den "godkendt") - det kostede os en merpris på små 3.000 kr.,
men det var gode penge at give ud.

Så 1. Meld dig ind i FDM før købet. 2. bed om brugtvognsattest
eller få den testet før købet (eller evt. efter købet) hos FDM
eller beting at den kan gå gennem en sådan test hvis du skal
acceptere handelen.

Drop alle bortforklaringer med at hvis den er nysynet, så har man
fra statens bilinspektion sagt god for den - den holder ikke. hvis
den f.eks. er blevet "nysynet`" for œ år siden (og måske er blevet
"betinget godkendt"), så kan du jo ikke vide om tingene faktisk er
repareret eller du kan ikke vide, om den ikke har stået i lang tid
og fået mere rust eller flere vejligsskavanker,s å du har købt et
sminket lig.

En FDM -test giver dig også nogle råd om evt. mulige fejl og
problemer, der kan opstå i kølvandet på købet. Desuden har de nogle
yderst effektive jurister, der er hurtige til at skære igennem en
eller anden forhandlers bortforklaringer, og det koster kun
medlemskabet på 495 kr. årlig (med en masse bonusfordel)

Held og lykke!
ahw
Peter G C
2003-10-19 18:10:22 UTC
In news:3f92cb10$0$94859$***@dtext02.news.tele.dk,
Arne H. Wilstrup <***@meget.smart.dk> typed:

[klip]
Post by Arne H. Wilstrup
[...]
Man bruger ikke begrebet ond tro på købers side....
Post by Arne H. Wilstrup
Men som almindelig bruger har du så yderligere et problem. hvis du
handler privat, gælder købeloven ikke,
Det er helt forkert. Købeloven gælder alle former for køb, med mindre andet
er aftalt.

[klip]
Post by Arne H. Wilstrup
Held og lykke!
I lige måde.

/Peter

http://www.grauslund.com
Arne H. Wilstrup
2003-10-19 18:32:15 UTC
Post by Peter G C
[klip]
Post by Arne H. Wilstrup
[...]
Det forklarede juristen mig ellers i FDM.
Post by Peter G C
Post by Arne H. Wilstrup
Men som almindelig bruger har du så yderligere et problem. hvis du
handler privat, gælder købeloven ikke,
Det er helt forkert. Købeloven gælder alle former for køb, med
mindre
Post by Peter G C
andet er aftalt.
Tja - det kan da være at det er korrekt- jeg er ikke jurist - men i
hvert fald er det vanskeligere at håndhæve den ved et privat køb.
Jeg har i øvrigt svært ved at forestille mig at en privat køber kan
gøres ansvarlig for en bils tilstand, når han sælger den til en
anden privat.

ahw
Thomas S
2003-10-20 11:42:14 UTC
Post by Arne H. Wilstrup
Post by Peter G C
[...]
Der er også noget om snakken. Købeloven gælder - men salget er ikke
omfattet af paragrafferne om forbrugerkøb, hvis handelen går fra
privat til privat. Det er forskellen.

http://www.fi.dk/ret/biler/saelger_er_privatperson/

Dermed kan reklamationsretten fraviges, og derfor kan man stå ringere
ved privatkøb.

http://www.fi.dk/ret/biler/

Sådan har jeg i hvert fald forstået det :-D

Mvh

Thomas S
Peter G C
2003-10-20 17:18:33 UTC
In news:***@posting.google.com,
Thomas S <***@hotmail.com> typed:

[klip]
Post by Thomas S
Sådan har jeg i hvert fald forstået det :-D
Og det er den rigtige udlægning.

/Peter