FAQ: Aflytning/optagelse af samtaler
Reino Andersen
2003-12-24 11:55:01 UTC
Må man optage en samtale man selv deltager i?

Det korte svar: Ja.

Det lange svar:

Reglerne vedr. aflytning/optagelse af samtaler fremgår af straffelovens §
263, stk. 1, nr. 3:

"Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget

1) bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller anden lukket
meddelelse eller optegnelse eller gør sig bekendt med indholdet,

2) skaffer sig adgang til andres gemmer,

3) ved hjælp af apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser
fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller
forhandlinger i lukket møde, som han ikke selv deltager i, eller hvortil han
uberettiget har skaffet sig adgang."

Efter stk. 1, nr. 3, er det strafbart ved hjælp af apparat hemmeligt at
aflytte eller optage udtalelser fremsat i enrum, telefonsamtale eller anden
samtale mellem andre eller forhandlinger i lukket møde, som man ikke selv
deltager i, eller uberettiget har skaffet sig adgang til.

1. Uberettiget: Aflytningen eller optagelsen skal være uberettiget.
Berettigelse vil navnlig kunne tænkes at foreligge ved, at betingelserne for
telefon ­eller rumaflytning er til stede, jf. retsplejelovens kapitel 71.

2. Ved hjælp af et apparat: For at handlingen kan straffes, skal aflytningen
eller optagelsen skal være sket ved hjælp af et apparat. Det er således ikke
strafbart at lytte ved et åbentstående vindue eller ved en dør, så længe der
ikke tages teknisk udstyr i anvendelse.

Såfremt den person, der optager, lovligt deltager i samtalen eller
forhandlingen eller i øvrigt lovligt er til stede, foreligger der ikke et
strafbart forhold, uanset om optagelsen sker skjult eller ej. Det er således
lovligt at optage egne telefonsamtaler, også selv om den man taler
med, er uvidende om optagelsen.

3. Fuldbyrdelse: Forbrydelsen er fuldbyrdet, når aflytningen eller
optagelsen har fundet sted.

4. Forsæt: Subjektivt kræves der forsæt.

5. Påtalen: Ifølge § 275, stk. 2 er overtrædelser af § 263 betinget
offentlig påtalt.
Martin Jørgensen
2003-12-24 12:14:36 UTC
Post by Reino Andersen
Må man optage en samtale man selv deltager i?
-SNIP-

HURAA. God FAQ. Godt initiativ... :-)
Og GOD JUL :-)

Nu må de fleste vel forstå det :-)
Hvad med en FAQ om forbrugerkøb over nettet? Sådanne spørgsmål syntes jeg da
også kommer ofte...

mvh.
Martin Jørgensen
Kristian Storgaard
2003-12-24 12:19:22 UTC
Post by Reino Andersen
Må man optage en samtale man selv deltager i?
Bør der ikke tilføjes "uden tilladelse fra den anden part"? Det er jo oftest
det der spørges om. Jeg kan se at det står længere nede, men lad os bare få
det med her.
Post by Reino Andersen
Det korte svar: Ja.
Kort og præcist - godt!
Post by Reino Andersen
1. Uberettiget: Aflytningen eller optagelsen skal være uberettiget.
Berettigelse vil navnlig kunne tænkes at foreligge ved, at betingelserne for
telefon ­eller rumaflytning er til stede, jf. retsplejelovens kapitel 71.
Kunne man ikke tilføje, at samtykke fra en af parterne også er
tilstrækkeligt (jf. dommen i Peters indlæg?).
Post by Reino Andersen
5. Påtalen: Ifølge § 275, stk. 2 er overtrædelser af § 263 betinget
offentlig påtalt.
Skulle det ikke lige udbygges med fx. "Det betyder at den forurettede selv
skal anmode anklagemyndigheden om at tage sagen op.

Ellers godt initiativ.

/kristian
Reino Andersen
2003-12-24 12:31:53 UTC
Nogle gode tilføjelser....
Jeg afventer lige yderligere kommentarer og vender tilbage med en ny
version, når flere af de kloge hoveder har været på banen :-)

Reino
Kim Ludvigsen
2003-12-25 17:51:02 UTC
Post by Reino Andersen
Nogle gode tilføjelser....
Jeg afventer lige yderligere kommentarer og vender tilbage med en ny
version, når flere af de kloge hoveder har været på banen :-)
Bør der ikke også være et opfølgningsspørgsmål i stil med: Må man
afspille en lovligt optaget samtale for andre?

Og svaret: Måske. Eller: Det afhænger af indholdet i samtalen.
Og så henvise til § 264 d som et klogt hovede fandt frem i den anden
tråd.
Mvh. Kim Ludvigsen
Henning Makholm
2003-12-25 19:48:43 UTC
Post by Kim Ludvigsen
[...]
Jeg ville nok foretrække svaret: Det må man i samme omfang som man må
referere samtalen uden at afspille den lydret.
--
Henning Makholm "Gå ud i solen eller regnen, smil, køb en ny trøje,
slå en sludder af med købmanden, puds dine støvler. Lev!"
Ulrik Guldb?k
2003-12-26 10:43:24 UTC
Post by Henning Makholm
Jeg ville nok foretrække svaret: Det må man i samme omfang som man må
referere samtalen uden at afspille den lydret.
Udmærket svar, men ikke korrekt. Du slipper ikke uden om at kigge på
_hvorfor_ du ikke må afspille samtalen.

Hvis det er pga. trusler/injurier/tavshedspligt/fredskrænkelse er et
referet selvfølgelig lige så krænkende som råbåndet.

Men anderledes hvis det er pga. ophavsret. Eksempel: Jeg har, evt. mod
et aftalt vederlag i form af en bondegård, ringet dig op og læst hele
biblen højt for dig. Vores aftale giver dig kun ret til denne ene
fremførsel. Evt. kunne vores aftale også give dig ret til at optage
min præstation og beundre den helt alene. Eller vores aftale kunne gå
ud på, at du først må afspille båndoptagelsen 5 å efter min død.

Det er helt klart, at du er berettiget til at referere indholdet af
biblen lige så tosset, du måtte ønske. Jeg har ikke ophavsret til
biblen, men alene til min højtlæsning, altså til min stemme.

Og derfor er du uberettiget til afspille båndoptagelsen.

mvh
Ulrik Guldbæk
FATAH REKURS K/S
Henning Makholm
2003-12-27 10:53:20 UTC
Post by Ulrik Guldb?k
Udmærket svar, men ikke korrekt. Du slipper ikke uden om at kigge på
_hvorfor_ du ikke må afspille samtalen.
Men anderledes hvis det er pga. ophavsret.
Ja, og hvis det ikke er min båndoptager foreligger der brugstyveri
allerede når jeg optager samtalen.

Jeg synes ikke der er noget galt med at faqqen holder sig til at tale
om forhold som er forbundet med de fakta spørgsmålet direkte nævner.
--
Henning Makholm "*Jeg* tænker *strax* på kirkemødet i
Konstantinopel i 381 e.Chr. om det arianske kætteri..."
Thomas W.
2003-12-26 12:50:11 UTC
Post by Kristian Storgaard
Post by Reino Andersen
[...]
Post by Reino Andersen
Det korte svar: Ja.
Kort og præcist - godt!
Enig, lad os bare få det i FAQ'en. Og som det også er foreslået, måske en
lille bemærkning om den evt. videre brug af det optagede?
Reino havde selv fat i § 264d i et af indlæggende i den anden tråd.

/Thomas W.
Gerner
2003-12-24 17:26:28 UTC
Post by Reino Andersen
Må man optage en samtale man selv deltager i?
Det korte svar: Ja.
Kan ikke bruges da tilladelse ikke explicite gives eller expressis verbis.

Derimod kan det korte svar altid bruges. Ingen kan modbevise det.

--
Gerner
501WU/2351hrs
jacob nielsen
2003-12-24 18:55:55 UTC
Post by Gerner
Post by Reino Andersen
Må man optage en samtale man selv deltager i?
Det korte svar: Ja.
Kan ikke bruges da tilladelse ikke explicite gives eller expressis verbis.
Nu hvor du gang på gang de seneste døgn har valgt at berige gruppen med din
strafferetlige uvidenhed, vil det så være for frækt at spørge, hvilken
baggrund du har for at udtale dig om noget, som du med al ønskelig
tydelighed demonstrerer, at du ikke har et klap forstand på, eller vil det
være en tand for nærgående?

/Jacob
Claus P.
2003-12-24 21:48:05 UTC
Post by jacob nielsen
[...]
Gerner har huseret på samme måde i adskillige grupper, og han tager ikke
mod fornuft. Så lad være med at fodre troll'en.

MVH Cp
Arne Feldborg
2003-12-25 01:13:57 UTC
"jacob nielsen" <***@mail.com> skrev Wed, 24 Dec 2003
19:55:55 +0100
Post by jacob nielsen
Post by Gerner
[...]
Glem det.!

Gerner har mere end 10 års Useneterfaring i at udtale sig skråsikkert om
ting han ikke har forstand på - og i at ignorere enhver form for logisk
argumentation.
--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred
Gerner
2003-12-25 11:26:35 UTC
Post by Arne Feldborg
19:55:55 +0100
Post by jacob nielsen
Post by Gerner
[...]
Logik for burhøns.

--
Gerner
504WU/2360hrs
Arne Feldborg
2003-12-25 12:07:17 UTC
Post by Gerner
Post by Arne Feldborg
Gerner har mere end 10 års Useneterfaring i at udtale sig skråsikkert om
ting han ikke har forstand på - og i at ignorere enhver form for logisk
argumentation.
Logik for burhøns.
Netop min pointe. :-))

Hvem der så er burhønen i det spil er vi vel næppe helt enige om, og det
kan også være rystende ligegyldigt.

Som så ofte før er det Gverner-alene-i-verden mod alle andre, og det
gider jeg ikke spilde min jul på.

Gerner
2003-12-25 14:06:23 UTC
Post by Arne Feldborg
Post by Gerner
Post by Arne Feldborg
[...]
Godt du har lidt selverkendelse.
Post by Arne Feldborg
Hvem der så er burhønen i det spil er vi vel næppe helt enige om, og det
kan også være rystende ligegyldigt.
Burhøns er flertal.
Post by Arne Feldborg
Som så ofte før er det Gverner-alene-i-verden mod alle andre, og det
gider jeg ikke spilde min jul på.
Bøvs.

--
Gerner
507WU/2373hrs
jacob nielsen
2003-12-25 12:47:07 UTC
Post by Arne Feldborg
Glem det.!
Gerner har mere end 10 års Useneterfaring i at udtale sig skråsikkert om
ting han ikke har forstand på - og i at ignorere enhver form for logisk
argumentation.
Ja, du har helt ret. Jeg har også haft den tvivlsomme fornøjelse at læse
nogle af Gerners udgydelser tidligere, så jeg ved ikke helt, hvad der gik af
mig.

Mvh.
Jacob
Gerner
2003-12-25 14:07:36 UTC
On Thu, 25 Dec 2003 13:47:07 +0100, "jacob nielsen"
Post by jacob nielsen
Post by Arne Feldborg
[...]
Du er bare en af de burhøns der hellere vil skide i buret end lægge æg.
Post by jacob nielsen
Mvh.
Jacob
--
Gerner
507WU/2373hrs
jacob nielsen
2003-12-25 16:43:05 UTC
Post by Gerner
Du er bare en af de burhøns der hellere vil skide i buret end lægge æg.
Jeg beklager Gerner. Min tid er for kostbar til, at jeg vil lade mig
provokere at dit vås, så spar du blot på krudtet.

/Jacob
Gerner
2003-12-25 18:44:10 UTC
On Thu, 25 Dec 2003 17:43:05 +0100, "jacob nielsen"
Post by jacob nielsen
Post by Gerner
Du er bare en af de burhøns der hellere vil skide i buret end lægge æg.
Jeg beklager Gerner. Min tid er for kostbar til, at jeg vil lade mig
provokere at dit vås, så spar du blot på krudtet.
You loose, game over.
Post by jacob nielsen
/Jacob
--
Gerner
507WU/2373hrs
unknown
2003-12-25 21:56:31 UTC
Post by Gerner
You loose, game over.
Kan man ikke sprøjte mod den slags pestilenser...????

FUT: dk.fritid.have.effektive-sprøjtemidler :-)))))))

Jesper Brock
Journalist, www.budstikken.com
Chefredaktør, www.unfairpris.dk
Brian k
2003-12-25 23:55:55 UTC
Post by Reino Andersen
Må man optage en samtale man selv deltager i?
Hej

hvad med hvis det er en optagelse fra et lokale feks en retsal? (man er selv
med i retsalen)... må¨man optage der ?
j***@stevns.net
2003-12-25 23:58:38 UTC
***@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Kristian Storgaard
2003-12-26 00:33:45 UTC
Post by Brian k
hvad med hvis det er en optagelse fra et lokale feks en retsal? (man er selv
med i retsalen)... må¨man optage der ?
Nej. Der må ikke foretages lydoptagelser i en retssal uden retsformandens
(dommerens) tilladelse.

/kristian
Brian k
2003-12-26 02:27:17 UTC
Post by Kristian Storgaard
Nej. Der må ikke foretages lydoptagelser i en retssal uden
retsformandens (dommerens) tilladelse.
Hej

ok, tak

hvorfor er der særregler for en retsal ?

som jeg læser de alm regler... må man optage alt... så længe man selv
deltager.

mvh
brian
Jens
2003-12-26 09:05:38 UTC
Post by Brian k
Post by Kristian Storgaard
Nej. Der må ikke foretages lydoptagelser i en retssal uden
retsformandens (dommerens) tilladelse.
---snip---
Post by Brian k
hvorfor er der særregler for en retsal ?
som jeg læser de alm regler... må man optage alt... så længe man selv
deltager.
Det er i almindelighed ikke forbudt at optage samtaler man selv deltager
i.

I en retssal er det forbudt at foretage optagelser uden retsformandens
tilladelse.

Særregler findes utallige steder, ikke kun i retssale.

/ Jens
--
A: Maybe because some people are too annoyed by top-posting.
Q: Why do I not get an answer to my question(s)?
Q: Why is top-posting such a bad thing?
alexbo
2003-12-26 11:29:45 UTC
"Jens" skrev
Post by Jens
Det er i almindelighed ikke forbudt at optage samtaler man selv deltager
i.

Hvornår deltager man i en samtale.
Der er vel ingen tvivl om, at selv om man taler i telefon med svigermor, og
ikke får et ord indført, så er man deltager.
Er man deltager i en samtale der foregår mellem to kollegaer i et
personalemøde?
Må man optage fra møde, mange eller få deltagere, bare man selv er til
stede, og siger noget en gang imellem..

mvh
Alex Christensen
Gerner
2003-12-26 14:47:28 UTC
Post by alexbo
"Jens" skrev
Post by Jens
[...]
Du udgår fra straffeloven, men der kan være forbud mod at optage samtaler på
andre måder.
1. Du deltager i et personalemøde med siger ikke noget. Det er forbudt af
ledelsen at optage mødet eller det er tilladt og evt. nødvendigt at optage
mødet. Det afhænger af firmaet/ledelsen beslutning.
2. Du deltager i et stormøde i en forening. f.eks. en generalforsamling. Her
bestemmer den højeste myndighed, enten flertallet af deltagerne eller
foreningens love.

Du kan sikkert selv finde tilfælde hvor nogen kan bestemme hvorvidt det er
tilladt eller forbudt at optage samtaler, det være sig i telefon eller ej.

og 3. Hvis din svigermor hører om at du har optaget hendes ordflom, får du
sikkert ørerne i maskinen.
511WU/2392hrs
Rea721
2003-12-26 23:00:32 UTC
Post by Gerner
Du udgår fra straffeloven, men der kan være forbud mod at optage
samtaler på andre måder.
Den slags "forbud" er vel ikke forankret i lovgivningen ?.
Post by Gerner
Du kan sikkert selv finde tilfælde hvor nogen kan bestemme hvorvidt
det er tilladt eller forbudt at optage samtaler, det være sig i
telefon eller ej.
Juridisk er der vel intet at komme efter så længe man ikke overtræder §263?.
Det kan godt være man blir fyret fra jobbet, men det vil i såfald være fordi
man overtræder et eller andet firmacodex el.
--
Rea721 AKA Leon Andrea ***@721.dk http://721.dk
Dec 2003
i debatterne i news:dk.general
Kristian Storgaard
2003-12-26 10:07:31 UTC
Post by Brian k
hvorfor er der særregler for en retsal ?
som jeg læser de alm regler... må man optage alt... så længe man selv
deltager.
Det er en særregel i retsplejelovens § 32 stk. 1.

/kristian
Peter G C
2003-12-26 13:15:39 UTC
Post by Reino Andersen
Må man optage en samtale man selv deltager i?
[klip]

Fint - så kan Makholm måske foranledige det anført indsat i FAQ'en?

/Peter

http://www.grauslund.com/
Henning Makholm
2003-12-27 11:00:22 UTC
Post by Peter G C
Fint - så kan Makholm måske foranledige det anført indsat i FAQ'en?
Jeg ventede lidt for at se hvilke kommentarer der kom, men i løbet af
julen skal jeg nok finde ud af hvordan man bærer sig ad med at opdatere.
--
Henning Makholm "Det må være spændende at bo på
en kugle. Har I nogen sinde besøgt de
egne, hvor folk går rundt med hovedet nedad?"
Peter G C
2003-12-27 19:06:51 UTC
"Henning Makholm" <***@makholm.net> skrev i en meddelelse news:***@kreon.lan.henning.makholm.net...

[klip]
Post by Henning Makholm
Jeg ventede lidt for at se hvilke kommentarer der kom, men i løbet af
julen skal jeg nok finde ud af hvordan man bærer sig ad med at opdatere.
OK.

Tak for tilbagemeldingen.

/Peter

--