Hvor langt må noget stikke ud på en bil ifølge loven?
CB
2004-12-25 19:05:55 UTC
Jeg har en varevogn, hvor jeg kører med stiger og rør osv. Hvor langt må
diverse sager stikke ud foran bilen?

Og hvornår skal det mærkes?

Mvh MBD
søren
2004-12-25 21:32:51 UTC
Post by CB
Jeg har en varevogn, hvor jeg kører med stiger og rør osv. Hvor langt må
diverse sager stikke ud foran bilen?
Og hvornår skal det mærkes?
Mvh MBD
fundet på www.dku.dk
Højde, længde og bredde
En bil må, såvel belæsset om ubelæsset, ikke fylde mere end:

Bredde: 2,55 m.
Højde: 4,00 m.
Længde: 12,0 m.

Gods der rager mere end 1 meter ud foran eller bagved bilen, eller mere end
15 cm. ud over bilens sider, SKAL afmærkes.

Køres der i lygtetændingstiden, skal afmærkningen være hvidt lys fremad og
rødt lys bagud.
--
mvh
søren
GiWeo
2004-12-26 08:16:18 UTC
Hejsa
Post by søren
Køres der i lygtetændingstiden, skal afmærkningen være hvidt lys fremad og
rødt lys bagud.
Uden for lygtetændingstiden kan en hvid klud benyttes.
MEN er der erhversmæssig transport (VVS Firma) SKAL en hvid
cylinder-formet anording med orange reflekser benyttes !
--
Lars Engelhardt
***@linkssiden.dk
www.linkssiden.dk
blue
2004-12-26 14:45:04 UTC
Post by GiWeo
Uden for lygtetændingstiden kan en hvid klud benyttes.
MEN er der erhversmæssig transport (VVS Firma) SKAL en hvid
cylinder-formet anording med orange reflekser benyttes !
Hvis det skal være helt rigtigt, så skal reflekserne være røde, og der skal
være mindst to af dem.
GiWeo
2004-12-26 16:39:49 UTC
Hejsa
Post by blue
Hvis det skal være helt rigtigt, så skal reflekserne være røde, og der skal
være mindst to af dem.
Hmm, jeg er farveblind :-)
--
Lars Engelhardt
***@linkssiden.dk
www.linkssiden.dk
Vibeke
2004-12-26 13:23:27 UTC
Post by CB
Jeg har en varevogn, hvor jeg kører med stiger og rør osv. Hvor langt må
diverse sager stikke ud foran bilen?
Og hvornår skal det mærkes?
Du skal afmærke når godset stikker mere end 1 m ud for eller bag. Og når det
er mere end 15 cm ud til siderne.
Hvis det er erhvervsmæssigt du bruger bilen skal du afmærke med en 30 cm
cylinder m. reflekser.
Hvis det er privatkørsel uden for lygtetændingstiden og det stikker mere end
1 m ud for eller bag skal du afmærke det med en klud eller lign.
I lygtetændingstiden skal det mærkes med en hvid lygte foran og rød bag.

Hvis det stikker mere end 2 m ud skal man have en hjælper med i bilen der
kan hjælpe til med at advare - fx i kryds.

Hentet fra FL paragraf 82 m. noter

/Vibeke
CB
2004-12-26 21:02:08 UTC
Tusind tak for alle svarene - godt at I fik det med erhvervsmæssigt brug
med, for det er faktisk det det handler om.

Mvh MBD