konfiskering af telefoner, efterskole.
Anna Gry Frank Brix
2022-12-13 07:31:44 UTC
hej med jer, jeg er en elev på en efterskole som undre sig meget over hvordan lærende er med vores telefoner.
de tager vores telefoner om natten, fair.
men om morgenen nægter de at give den tilbage.

jeg går op for at hente den da jeg har gjort rent og for alligevel nægtet at jeg må tage den, derefter siger de vi skal have godkendt vores værelse men de kommer aldrig ned til os, de har nu bare låst af ind til vores telefoner og nægter både at komme og tjekke vores værelse men de nægter også at give os vores telefoner, jeg syntes dette lyder lidt under hvis jeg skal være helt ærligt, er dette okay? og må de godt det?

kh
Anna
Hans Kjaergaard
2022-12-14 22:29:19 UTC
Der har været et ligende spørgsmål i denne gruppe for godt 2 år siden,
søg på "Kan jeg undgå at aflevere telefonen i folkeskolen" og du
finder nok lidt mere info at gå videre med.

Men du skal have fat i skolens ordensregler og kigge godt i dem, for
det er nok det eneste regelsæt der findes der regulerer dette.

Mobiltelefoner er en udfordring på efterskoler og har været det længe,
så de må vel efterhånden havde indarbejdet reglerne for brug af
telefoner og hvornår telefoner skal/kan leveres til skolen for
opbevaring. Og denne opbevaring er ikke en konfiskering af telefonen.

Men vær opmærksom på institutionsprincippet som er et sæt uskrevne
"regler" som gør det muligt for en skole "at gøre hvad der er
nødvendigt for at drive skolen", det kunne feks. være at tilbageholde
telefoner i skoletiden (og om natten hvor der skal soves).

Jeg læser dit indlæg som at skolen måske har tilbageholdt telefonen
som en slags hævn for at eleven ikke har gjort hvad skolen syntes
eleven burde gøre, den slags er altid sjovt, for det er ofte noget med
den ene dumme forklaringn efter den anden fra begge parter om hvad der
er sket og hvem har gjort hvad. Og her kunne det se ud som om at en
betingelse for udlevering af telefon er at værelset er tjekket og
fundet "godt nok", og skolen så ikke lige gider/kan/vil tjekke når
eleven finder det formålstjeneligt, det kan også kaldes et ikke helt
klart og tydeligt regelsæt omkring telefoner hvor alle detaljer er
taget i ed.

/Hans